بی اعتنایی رئیس شورای ترافیک آستانه اشرفیه به مصوبه شورای ترافیک

110

بی اعتنایی رئیس شورای ترافیک آستانه اشرفیه به مصوبه شورای ترافیک

فرماندار آستانه اشرفیه: برای دوطرفه شدن خیابان امام خمینی باید با بررسی بیشتر عمل کرد و احساسی نشد.

به گزارش پایگاه خبری شلتوک؛ آستانه اشرفیه کم کم تبدیل به شهر بدعت های عجیب شده و مسئولان غیر بومی ای که به سرعت هم تغییر میکنند هرکدام بدعت جدیدی در این شهر بنا می نهند.

آخرین ماجرا هم بدعت فرماندار آستانه است که در جلسه تحلیف شهردار مصوبه شورای ترافیکی را که به ریاست خودش تشکیل شده بود فراموش کرده و اعلام کرد که جلسه شورای ترافیک باید مجددا تشکیل شود و در مورد یکطرفه یا دوطرفه بون خیابان امام خمینی تصمیمات جدیدی اخذ شود.

اما ماجرا از ابتدا چه بود؟ داستان از این قرار است که شهرداری آستانه اشرفیه در زمان تصدی گری مقصودی در اقدامی عجولانه برای کم رنگ کردن استیضاحش با نظر یک مشاور غیر آستانه ای به این نتیجه رسید که کندی رفت و آمد مرکز شهر را با یکطرفه کردن چند خیابان برطرف کند و با پیشنهاد طرح و تصویب شورای ترافیک شهرستان آستانه اشرفیه به ریاست خسرو آرنگ فرمانداری که فقط دوماه از سرپرستی اش در این شهرستان می گذشت بنا شد که این طرح به مدت سه ماه به صورت آزمایشی از اول اسفند ماه ۱۴۰۱ به اجرا در آید.

پس از اجرای اولیه این طرح واکنشهای مختلفی در بین عموم مردم و کارشناسان دیده شد و نظرات ضد و نقیضی ارائه شد، عده زیادی از مردم ناراضی بودند و تعدادی نیز موافق اجرای طرح بودند.

گذشته از قضاوت در خصوص درست یا نادرست بودن اجرای این طرح ، نکته ای که در این میان وجود دارد این است که به نظر می رسد طراحان این طرح فقط به فکر خودروها بودند موجودیت زنده ی شهر را با تمام اجزایش(محل پارک، عابرین پیاده، مغازه داران، کسبه بازارو…) در نظر نگرفته و نظر کارشناسان مدیریت شهری حتی در خود شهر آستانه هم در آن اعمال نشده است.

علاوه بر آن اصل قضیه کندی رفت و آمد هم محل اختلاف نظر کارشناسان است و برخی بر این عقیده اند که در مرکز شهر بایستی اندکی کندی در رفت وآمد خودروها وجود داشته باشد تا ویترین مغازه های میلیاردی مرکز شهر دیده شود و همچنین نیازهای اساسی مردم در مرکز شهر برآورده شود. چرا که سرعت عبور خودروها ،پیاده ها را نیز دچار مشکل می کند.

از آن گذشته خیابان سردارجنگل هم که در روزهای بازار به شدت قفل است، بعد از اجرای این طرح برای تحمل این حجم از بار ترافیکی که از خیابان امام و بهشتی به آن سرازیر می شود، زیرساختهای لازم را ندارد.

چیزی که کارشناسان شهرسازی بر آن تاکید میکنند راه حل های فراوانی است که برای حل معضلات ترافیکی مرکز شهر وجود دارد و شهرداری و پلیس راهور به هیچ وجه به آن توجه نکرده اند و راحت ترین راه را برگزیده اند که همان حذف صورت مسئله و یکطرفه کردن خیابان است.

کارشناسان عمرانی و شهرسازی بسیاری در این مدت در ارتباط با این طرح با تحریریه شلتوک در تماس بوده اند و معتقدند با اجرای چند تغییر کوچک می توان از ایجاد گره های ترافیکی جلوگیری کرد مانند ممنوعیت های تغییرمسیر و دور زدن، پارک های زمان بندی شده ماشین ها درحاشیه خیابان اصلی، رسیدگی و مدیریت کوچه های فرعی، اعمال قوانین سختگیرانه ترافیکی و…

با در نظر گرفتن تمام این مسائل و بررسی های میدانی و مشورت با کارشناسان ، شورای شهر آستانه اشرفیه واکثریت اعضای شورای ترافیک شهرستان به این نتیجه رسیدند که ادامه اجرای این طرح به صلاح نیست و در جلسه ای که نوزدهم تیرماه امسال در فرمانداری و به ریاست خسرو آرنگ برگزار شد ، مصوب شد که خیابان امام به حالت دو طرفه بازگردد.

مصوبه ای که معلوم نیست پس از سه ماه چرا هنوز اجرایی نشده است.

عبدالحسین داداشی شهردار جدید آستانه اشرفیه ۱۸ مهرماه در جلسه شورای شهر اعلام کرد که از اول آبان طرح آزمایشی ملغی و خیابان با اصلاحاتی به حالت قبل خودش در می آید.

 جالب ماجرا این است که آرنگ فرماندار شهرستان دو روز بعد در جلسه تحلیف شهردار با حضور مسئولان شهر اعلام می کند که در این خصوص احساسی تصمیم گیری انجام نشود، و تغییر در این طرح مجددا باید بررسی انجام شود و شورای ترافیک بایستی در خصوص این مسئله تصمیم گیری دوباره انجام دهد.

و سوالی که باید از فرماندار پرسید اینکه آیا اجرای آزمایشی این طرح شتابزده تر و احساسی تر بود یا بازگشت آن پس از ۸ ماه بررسی میدانی و مشورت با کارشناسان؟

و سوال مهمتر اینکه اگر فرماندار که رییس جلسه شورای ترافیک است، مصوبه شورا را زیر سوال می برد و آن را احساسی تلقی می کند آیا می توان به بقیه نهادها و مردم امیدوار بود که این مصوبه و مصوبات دیگر را جدی گرفته و به آن گردن بنهند؟

و اصولا این اصرارفرماندار بر تغییر رای شورا و یکطرفه نگه داشتن خیابان چه دلیلی دارد و اگر دلایل منطقی و کارشناسی پشت آن است چرا ارائه نمی شود؟

در نهایت باید گفت از بالاترین مقام اجرایی شهرستان انتظارمی رود در خصوص پایبندی به قانون و اجرای مصوبات پخته تر عمل کند و زیر پا گذاشتن مصوبات و بخشنامه ها و قوانین را به مسئله ای عادی تبدیل نکند./ پایان پیام