نماینده شهرستان‌ آستانه‌اشرفیه از تلاش مجلس و دولت برای کاهش وابستگی به نفت خبرداد

78

ابراهیم نجفی: بودجه سال ۱۴۰۳ در کمیسیون های تخصصی مجلس برمبنای کاهش وابستگی بودجه به نفت و براساس درآمدهای درست مالیاتی طراحی می شود.
به گزارش پایگاه خبری شلتوک؛ به نقل از آستان خبر؛ ابراهیم نجفی نماینده مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی برای کاهش حداکثری وابستگی بودجه به نفت گفت: درگذشته با وابستگی بودجه به نفت اقتصاد کشور با کاهش یا افزایش قیمت نفت دچار نوسان دلاری می‌شد، به همین منظور دولت و مجلس در تلاش برای کاهش وابستگی بودجه به نفت در بودجه سال ۱۴۰۳ است.
عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر بررسی دقیق بودجه‌ سال ۱۴۰۳ در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی افزود: لایحه بودجه در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق با حضور وزرای مربوطه و اعضای کمیسیون‌ها بررسی و سپس به صحن علنی مجلس می‌آید.
وی از افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در سال جاری خبر داد و افزود: امسال روند مالیاتی دولت ۵۰ درصد افزایش کرده و درآمدهای نفتی ثابت و همان ۶۰۰ هزار میلیارد تومان باقی‌مانده است که نیمی از آن صرف امور عمرانی و جاری کشور شده و نیمی در حوزه‌های دیگر صرف خواهد شد.
وی با بیان اینکه دولت در بودجه سال ۱۴۰۳ وابستگی بودجه به نفت را کاهش داده است، اظهار کرد: یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت است؛ زیرا این امر کشور را از بسیاری از مشکلات نجات می‌دهد.
عضو مجمع نمایندگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پالایشگاه‌ها موظف شدن از نفت خام تحویلی توسط وزارت نفت ۲۰ هزار میلیارد تومان مواد اولیه قیر وکیوم بتن تحویل دستگاه‌های اجرایی دهند، گفت: تحویل مواد اولیه قیر منجر به حل بسیاری از مشکلات و تکمیل پروژه‌های عمرانی می‌شود و نهضت ملی آسفالت هم در همین راستا بوده است؛ لذا در تلاشیم تا پایان سال جاری و‌ اوایل سال آینده ۸۰ روستای شهرستان آسفالت می‌شود.
نجفی یکی از دلایل عدم‌‌‌ ساماندهی به‌موقع آب‌بندان‌ها را کمبود اعتبارات وزارت نیرو و آب منطقه‌ای دانست و بیان کرد: متأسفانه اعتبارات وزارت نیرو و آب منطقه‌ای پاسخگوی ساماندهی آب‌بندان‌ها و رودخانه‌ها نیست؛ لذا در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ این مجوز را به آب منطقه‌ای دادیم که به استناد بند ط تبصره ۸ با گرفتن مشاور و پیمانکار از منابع حاصل از برداشت مصالح مازاد رودخانه و آب‌بندان‌ها نسبت به ساماندهی اقدام نمایند
وی با تأکید بر لزوم‌ توجه به تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، گفت: این تبصره در راستای حمایت از تولید و اشتغال پایدار و رشد تولید ملی از طریق افزایش سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری تکمیل طرح‌های تولیدی، نوسازی واحدهای تولیدی فعال، نیمه‌فعال و راکد و همچنین احیای آنان است.
نماینده مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختصاص ۳۱ هزار میلیارد تومان اعتبار به‌منظور اجرایی‌شدن تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، بیان کرد: سهم گیلان در سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان بوده که ۳۰ درصد سهم ملی و ۷۰ درصد سهم استان‌ها است؛ لذا واحدهای تولیدی و صاحبان مشاغل خرد و نیمه خرد می‌توانند برای دریافت تسهیلات به سامانه جامع اشتغال مراجعه نمایند.
نجفی با تأکید بر لزوم توجه به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در بودجه سال ۱۴۰۲، بیان کرد: حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از ویژگی‌های قانون بودجه ۱۴۰۲ بوده است که در آن واحدهای مسکونی و اراضی برای ساخت مسکن در اختیار جوانان در نظر گرفته شده است.
به گفته وی در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای خانوارهای دارای چهار فرزند زیر ۲۰ سال یا یک واحد مسکونی رایگان و یا یک قطعه زمین میزان ۲۰۰ ‌متر در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
نماینده مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت موظف به پرداخت ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی می‌باشد، تا از این طریق بیمه صیادان، تاکسیرانان و قالیبافان که تاکنون اجرایی نشده، انجام شود.
نجفی یکی از برنامه‌های مهم در برنامه هفتم توسعه را پرداخت بدهی تأمین اجتماعی توسط دولت دانست و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در برنامه هفتم توسعه پرداخت بدهی به تأمین اجتماعی از طریق‌های مختلف است و سازمان تأمین اجتماعی در صورت دریافت مطالبات باید به تعهدات خود عمل کند.
وی با بیان اینکه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اثربخش‌ترین اقدام‌ مجلس در چند وقت اخیر بوده است، تصریح کرد: در این قانون ضریب حقوق دریافتی بازنشستگان به میزان ۹۰ درصد حقوق دریافتی کارکنان هم‌طراز و شاغل شد و دولت ۳۱۵ هزار میلیارد تومان دولت به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری درسال ۱۴۰۲ کمک کرد و همسان‌سازی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر بار اعتباری برای دولت داشته، لذا باید در سال ۱۴۰۳، ۴۰ درصد، سال ۱۴۰۴، ۳۰ درصد و در سال ۱۴۰۵، ۳۰ درصد دیگر این تعهدات را اجرایی کند.
عضو مجمع نمایندگان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حمایت مجلس شورای اسلامی از صادرات محصولات باغی در کشور گفت: طبق قانون صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات را در سامانه مبادله ارز طلا بازگذاری کند تا نیازهای ارزی کشور تأمین شود؛ ولی مجلس در راستای حمایت از صادرات محصولات باغی، این قانون را برای قشر صادرکننده محصولات کشاورزی و باغی شامل بادام، کیوی، زیتون و سایر محصولات برداشته است.
نجفی با اشاره به اینکه رسیدگی به تغییر کاربری‌ها یکی از درخواست‌های مردم گیلان و‌ شهرستان آستانه‌اشرفیه است، بیان کرد: بومی‌های گیلانی برای ساخت یک واحد مسکونی در اراضی کشاورزی خود با دریافت صدور پروانه مواجه هستند و بازنگری طرح‌های هادی توسط بنیاد مسکن جوابگو فضاهای مسکونی روستا نیست.
وی با ارائه طرحی یک فوریتی به مجلس در خصوص تعیین تکلیف تغییر کاربری اراضی در روستاهای گیلان گفت: این طرح که طراحش بنده بودم به امضای ۴۰ نماینده مجلس رسیده و با رأی بالا در مجلس تصویب شد زیرا کاربری ملکی در محدوده روستا در کاربری فرهنگی، ورزشی و آموزشی قرار می‌گیرد، دستگاه متولی در در پاسخ به بنیاد مسکن عدم نیاز زمین را اعلام نمی‌کند، که این امر سبب می‌شود آن متقاضی و یا مالک ملک باید ۱۰ سال منتظر تغییر کاربری ملک باشد که‌ یک چالش در کشور است.
به گفته نماینده مردم شهرستان آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی دستگاه متولی از زمان اعلام درخواست بنیاد مسکن برای تغییر کاربری اراضی، ۱۸ ماه فرصت نیاز یا عدم نیاز خود را اعلام کند و همچنین کمیسیون تغییر کاربری یکبار می‌تواند پروانه ساخت مسکن برای افرادی تاکنون از تسهیلات دولتی استفاده نکردند را صادر کند.
نجفی همچنین گفته قرار است به زودی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در این باره تصمیمگیری شود.
نجفی با اشاره به واردات بیش از یک‌میلیون‌تنی برنج به کشور در سال جاری گفت: گیلان قطب اصلی کشاورزی در کشور است و در سال۱۴۰۲، یک میلیون و ۷۷۰هزار تن برنج وارد کشور شده و عملاً جهاد کشاورزی ارز ترجیحی در اختیار واردکنندگان قرار داده است درحالی‌که نیاز مصرفی واردات برنج در کشور یک میلیون تن بوده و دولت ۷۷۰هزار تن برنج بیشتر وارد کشور کرده است.
وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی دولت را موظف کرد تا برنج باقی‌مانده در دست شالی‌کاران را خریداری کند، تصریح کرد: نمایندگان استان‌های شمالی جلسه‌ای را با وزیر جهاد کشاورزی برگزار و سپس وزیر به گیلان سفر کردند و مقرر شده بود سه شرکت کوروش، مبنا و طبیعت برنج باقی‌مانده را خریداری کنند که این امر به طور کامل اجرایی نشد.
نماینده مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسه اعضای مجمع نمایندگان استان‌های شمالی در مجلس شورای اسلامی با معاون اول رئیس‌جمهور، گفت: در آن جلسه از معادن نخست رئیس‌جمهور درخواست کردیم که دستگاه‌های اجرایی و وزارت‌خانه‌ها را مکلف به خریداری برنج از استان‌های شمالی کرده و یا به‌جای چهار ماه ممنوعیت واردات برنج در طول سال را تا رسیدن بازار به تعادل از واردات برنج جلوگیری شود؛ لذا معادن نخست رئیس‌جمهور در دستوری ممنوعیت کلی صادرات برنج را صادر کردند.
نجفی با انتقاد از واردات ۶۰۰ هزار تن واردات برنج در کشور، افزود: با انجام این کار وزارت جهاد کشاورزی و بخش بازرگانی عملاً بخش‌نامه معاون نخست رئیس‌جمهور را نادیده گرفت.
وی از طرح سؤال مجلس شورای اسلامی از رئیس سازمان برنامه‌وبودجه خبر داد و گفت: نمایندگان از پاسخ مسئولان امر در خصوص واردات برنج و عدم خریداری برنج باقی‌مانده در دست کشاورزان قانع نشده و در همین راستا شخصاً از رئیس سازمان برنامه‌وبودجه طرح سؤال براساس ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی کرده و ۶۰ نماینده هم زیر این نامه را امضا کردند.
نماینده مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان برنامه‌وبودجه باید خرید تضمینی برنج را به طور کامل اجرایی کند، تصریح کرد: خرید تضمینی محصولات کشاورزی یکی از وظایف دولت است که این قانون دارای ایراداتی بود؛ ولی مجلس یازدهم در سال ۹۹ این قانون را اصلاح کرد و سازمان برنامه‌وبودجه در بودجه سالانه باید قیمت خرید تضمینی را در قالب بودجه سنواتی ارائه دهد و ازاین‌رو دولت ۵۹ هزار میلیارد تومان یارانه برای خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۲ در نظر گرفت؛ ولی به خرید، تضمینی برنج هیچ توجیهی نشده است.
نجفی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی بدون زیر ساخت و پشتوانه باعث افزایش نقدینگی در کشور شده است، گفت: دولت با حذف ارز ترجیحی و واریز یارانه نقدی به‌حساب سرپرست خانوارها در واقع باعث افزایش نقدینگی در کشور شد.
وی با اشاره به تخصیص ۱۰ درصدی اعتبارات حوزه عمرانی در شهرستان آستانه‌اشرفیه بیان کرد: از ۵۴ میلیارد تومان اعتبارات استانی در نظر گرفته شده برای شهرستان آستانه‌اشرفیه تاکنون فقط ۱۰ درصد یعنی پنج میلیارد تومان تخصیص داشتیم‌ ولی تا پایان سال ۴۰ درصد یعنی ۳۰ میلیارد تومان آن جذب می‌شود.
نماینده مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی اعتبارات استانی را جوابگوی تکمیل پروژه‌های عمرانی شهرستان آستانه‌اشرفیه ندانست و افزود: در مجموع ۲۰۰ میلیارد تومان فقط در حوزه راهداری از جمله روکش آسفالت جاده‌های فرعی و اصلی در آستانه‌اشرفیه اعتبار در حوزه ملی، ۴۶ میلیارد حوزه برق و ۱۰۰ میلیارد تومان در حوزه آب آشامیدنی اعتبار جذب شده است./پایان پیام