رفتارهای دوگانه بانک مسکن درخصوص وام ودیعه مسکن

19
مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد که مبلغ تسهیلات حمایتی بانک مسکن برای مستاجران با پرداخت ۱۵ هزار و ۸۰۴ تسهیلات ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۲ به مبلغ بیش از ۹ هزار و ۸۳ میلیارد ریال افزایش یافته است، که نسبت به سال قبل افزایش ۱۷۰ درصدی را نشان می‌دهد.
«سید عباس حسینی» عنوان کرد: در دولت سیزدهم، بانک مسکن تعداد ۲۹ هزار و ۷۵۴ تسهیلات ودیعه مسکن را با مبلغ بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۵ میلیارد ریال پرداخت کرد.
وی اظهار داشت: ۱۵ هزار و ۸۰۴ فقره از این تسهیلات به مبلغ بیش از ۹ هزار و ۸۳ میلیارد ریال به سال ۱۴۰۲ اختصاص دارد که با افزایش حدود ۱۷۰ درصدی در مبلغ تسهیلات نسبت به سال ۱۴۰۱ همراه بوده است.
مدیرعامل بانک مسکن ادامه‌داد: با توجه به تاکیدات مکرر رییس‌جمهور مبنی بر کاستن دغدغه‌های مردم در تامین ودیعه مسکن، بانک مسکن با همه توان و تلاش خود، نسبت به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به معرفی‌شدگان کمیته امداد امام خمینی(ره)، مددجویان سازمان بهزیستی کشور و سایر متقاضیان اقدام کرده است.
اما علیرغم این اظهارات ، به اذعان متقاضیان وام ودیعه مسکن مبلغ وعده داده شده عملا اجرا نمی شود . سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان مصوب و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است.
برخی از ثبت نام کنندگان وام ودیعه مسکن درشهرهای بزرگی مانند رشت اعلام کرده اند در زمان ثبت نام ودیعه مسکن متوجه شدند میزان وام ودیعه به جای ۷۰ میلیون تومان ،۴۰ میلیون تومان است .گذشته از موانع زیادی که برای دریافت وام های حمایتی در بانکها وجود دارد عدم رعایت سقف وام که مصوب و اعلام شده است کار را برای مستاجران سخت تر کرده است.
 نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد و طول دوره بازپرداخت پنج ساله است.به نظر می آید بانک ها برخلاف مصوبه شورای پول و اعتبار سقف وام اعلام شده را رعایت نمی کنند ./شلتوک