در چند روز اخیر و پس از اعلام رسمی ثبت دو مورد فوت بر اثر کرونا در استان قم فضای جامعه متشنج شده است و در این میان برخی سودجویان نیز برای جذب مخاطب بازار شایعات را داغتر نموده اند ، چیزی که در این میان میتواند راهگشا باشد شفاف سازی مسئولان و مراجع رسمی و انتشار اطلاعات درست وسرعت بخشی به انتشار اخبار رسمی است تا فرصت انتشار شایعات از افراد سودجو گرفته شود اما اطلاعات ضد و نقیضی که مسئولان بهداشتی کشور منتشر می کنند نه تنها اوضاع را بهتر نکرده است بلکه مردم را سردرگم نموده است .

علیرضا وهاب زاده، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز جمعه در توئیتر نوشت: نتایج تست چهار بیمار مشکوک در تهران مثبت بود. هفت مورد جدید هم در قم و دو مورد هم در رشت تایید شده است. دو نفر از مبتلایان جدید هم فوت کرده اند.وی افزود: در مجموع تا این لحظه ۱۸ نفر مبتلای قطعی به ویروس کرونا ثبت شده که چهار نفرشان فوت کرده اند. تعدادی موارد مشکوک هم بستری و تحت مراقبت هستند.

سعید نمکی،وزیر بهداشت ، شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران تعداد موارد قطعی مبتلا به ویروس کرونای جدید را در کشور پنج نفر اعلام کرده بود که به گفته او دو نفر از این تعداد جان خود را از دست داده بودند

اما ظاهرا وزارت بهداشت نتایج آزمایشات را به گیلان اعلام ننموده است چرا که رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان پیش از ظهر پنج شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون موردی از ابتلاء به این ویروس در این استان شناسایی نشده است، گفت:” شهروندان به شایعات توجه نکنند. ” وی همچنین اظهار داشت ” ابتلاء به این ویروس در حدود ۸۰ درصد بیماران به صورت سرماخوردگی ساده است، از همان روزهای ابتدایی برای جلوگیری از شیوع این ویروس تمام مسافران در مرزهای ورودی اعم از زمینی، هوایی و دریایی کشور کنترل شده اند.وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مرزهای ورودی آستارا، گفت: رعایت بهداشت فردی از سوی شهروندان اعم از شستن دست‌ها و پرهیز از روبوسی در شیوع این ویروس تأثیرگذار است.

همچنین تابناک به نقل از فارس در ساعات ابتدایی جمعه دوم اسفند۹۸ گزارش دیگری منتشرکرد که ارسلان سالاری پنج شنبه شب در گفتگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به شیوع «کرونا ویروس» در گیلان اظهار کرد: هیچ فردی در گیلان در پی ابتلا به ویروس کرونا فوت نکرده است.
وی با بیان اینکه برخی‌ها با انتشار اخبار کذب فضای استان را ملتهب می‌کنند، افزود: مردم باید خطر ابتلا به این ویروس را جدی بگیرند و اخبار موثق را تنها از مبادی رسمی نظیر رسانه ملی، خبرگزاری‌های رسمی و واحد اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی جویا شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با اشاره به اینکه برخی در گیلان به دلیل نوع خاصی از آنفولانزا یا بیماری‌های مشابه تحت درمان هستند، گفت: در حال حاضر ابتلا به کرونا ویروس تنها در دو بیمار مثبت شده و هر خبری مبنی بر شیوع این بیماری در گیلان تکذیب می‌شود.

در این آشفته بازار اطلاع رسانی نادرست مردم اجبارا به فضای مجازی روی می آورند و اخبار نادرست را دنبال می کنند ، به نظر می رسد با دنبال کردم مراجع غیر رسمی بهتر می توان اخبار وزارت بهداشت را دنبال کرد.

گذشته از عملکرد مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در مقابله با شیوع کرونا ، اطلاع رسانی نادرست و ضدو نقیض می تواند اعتماد مردم را از بین ببرد.