اما و اگرهای نماینده معین آستانه اشرفیه و کیاشهر

286

 

با مراجعه به اتفاقات مشابهی که دردوره های قبل رخ داده نشان می دهد مجلس شورای اسلامی در این زمینه قانون مشخصی ندارد و فقط در یک کار عرفی وظایف نمایندگی در حوزه های انتخابیه ای که بدون نماینده می مانند را به رئیس مجلس یا نماینده دیگری که از طرف وی تعیین شود با عنوان نماینده معین واگذار می کند.

حالا مسأله مهم این است که نماینده معین آستانه اشرفیه چه کسی باشد؟

هفته پیش مجمع نمایندگان گیلان آقای رسول فرخی نماینده لاهیجان را بعنوان نماینده معین آستانه اشرفیه و کیاشهر انتخاب و به رئیس مجلس پیشنهاد کردند تا رئیس مجلس در این مورد تصمیم گیری کند.

این انتخاب مجمع نمایندگان با واکنشهایی از سوی فعالان اجتماعی و سیاسی آستانه اشرفیه مواجه شد، واکنش هایی که خاستگاههای متفاوتی دارد.

عده ای بی تجربگی نماینده لاهیجان در امر نمایندگی را مهم ترین دلیل مخالفت می دانند، رسول فرخی اولین بار است که به مجلس راه می یابد و در امر وکالت مردم تجربه ای ندارد و به همین دلیل مضاعف کردن وظایف وی با واگذاری وظایف آستانه اشرفیه و کیاشهر امر را به مراتب سخت تر می کند.

برخی هم به وسعت محدوده نمایندگی وی اشاره می کنند، در حال حاضر فرخی نماینده دو شهرستان لاهیجان و سیاهکل با ۴ بخش، ۱۳ دهستان و ۳۵۴ روستای تابعه است که از دورترین روستاهای دیلمان و پیرکوه شروع می شود و تا سحرخیزمحله در کنار دریا ادامه می یابد و مسلما نمایندگی همین مناطق بخودی خود کار سختی است چه رسد به اینکه شهرستان آستانه اشرفیه و کیاشهر با دو بخش ، ۶ دهستان و ۱۰۷ روستا هم به آن اضافه شود.

بعضی هم به اختلافات ریشه ای مردم آستانه اشرفیه با لاهیجان و این تصور که در طول زمان لاهیجانی ها در حق این شهرستان اجحاف کرده اند با این انتخاب مخالفت می کنند، تصوری که ممکن است درست نباشد اما به لحاظ اجتماعی بسیار قدرتمند وبرای فرخی بازدارنده خواهد بود.

جمعی هم به مسائل مشترک و منافع در تضاد سه شهرستان آستانه اشرفیه، سیاهکل و لاهیجان اشاره می کنند، مسائلی مانند آب کشاورزی، آب شرب شهری و روستایی و … و معتقدند در حکمیت ، تصمیم گیری و جذب اعتبارات در این موارد احتمالا آقای فرخی به حکم بدهکار بودن به مردم سیاهکل و لاهیجان به جهت آرایی که از آنهادریافت کرده، منافع آنها را بر مردم آستانه اشرفیه که تنها یکسال با وی در ارتباط خواهند بود ترجیح خواهد داد.

گروهی هم به ناآشنایی وی با آستانه اشرفیه، کیاشهر و مسایل این منطقه و نداشتن پایگاه اجتماعی قابل اتکا در این شهرستان اشاره می کنند که البته در این مورد تقریبا همه نمایندگان گیلان یکسانند.

البته انتخاب فرخی به عنوان نماینده معین آستانه اشرفیه و کیاشهر طرفدارانی هم دارد.

طرفداران این انتخاب به همجواری آستانه و کیاشهر با لاهیجان و سیاهکل، مشابه بودن بسیاری از مشکلات، دسترسی آسانتر به این نماینده ، تجربه وی در امور اجرایی ، تعهد شخصی و اخلاق مدار بودن و تمایل وی برای قبول این مسئولیت اشاره می کنند.

البته باوجود همه این دلایل و نظرات ، تصمیم گیرنده محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی خواهد بود، اما آنچه مهم است اینکه با این حرف ها و بازی ها فرصت سوزی نکنیم و از اندک مزایای نماینده معین بی بهره نمانیم.

به هرحال چه فرخی نماینده معین آستانه اشرفیه و کیاشهر باشد یا هر نماینده دیگرکه برای این مسئولیت انتخاب شود، تا انتخاب نماینده آستانه اشرفیه یکسال باقی مانده است، یک سالی که می تواند در پویایی یا عقب ماندگی این شهرستان تأثیر بسزایی داشته باشد./انتهای پیام شلتوک