رسوم ماه رمضان در آستانه اشرفیه

857

🔸زولبیا و بامیه
این دو شیرینی از دیرباز در تاریخ و فرهنگ ایران مانند بسیاری دیگر از نمادهای کهن و آئینی در پیوند با خورشید و روشنایی همواره نزد ایرانیان ارج و ارزش بسیار داشته است.
▫️این دسر خوشمزه و مقوی ماه رمضان که در غذاهای سرزمین شام از امپراتوری عثمانی سرچشمه گرفته ولی ظاهراً در تاریخ ایران زمین به دوران ناصرالدین شاه بر میگردد
نقل قولی ست از مظفرالدین شاه قاجار که گفته بود: ماه رمضان هم نمی آید، بامیه سیری نوش جان کنیم!
▫️به تازگی از تخم مرغ برای پف کردن بامیه استفاده می شود که در درگذشته کاربردی نداشته است، هنگامی که آماده شد آن را در شربت قوام یافته می‌اندازند تا شیره را به خود جذب کند.
🔸رشته خشکار
«رشت خشکبار» یا همان غلط رایج جامعه «رشته خشکار» شیرینی سنتی گیلان و قدیمی گیلکان است که ۳۰۰ سال قدمت داشته و درطاهرگوراب صومعه سرا ،امسال به ثبت ملی رسیده است.
این شیرینی ویژه ماه رمضان و برای افطار آماده می‌شود نام آن از شکل ابن شیرینی که رشته گونه است گرفته شده و رشته شامل آرد برنج که با وسایل خاص و به وسیله «سینی مسی» گرم و شانه مخصوص این کار که از برنج ساخته می‌شود به نام قیف یا شانه مخصوص رشته ریزی گفته می‌شود تهیه می‌گردد.
خشکار علاوه بر این دارای محتویاتی چون شکر، مغزگردو و ادویه جات معطر نظیر هل و دارچین است که در داخل شکم رشته قرار داده می‌شود..
رشته خشکار به دلیل برخورداری از گلوکز و پروتئین گیاهی موجود در مغزگردو بسیار نیرو بخش است.
🔹آئین های ویژه رمضان
▫️ پخش افطاری(نذری) به نیازمندان، یتیمان خصوصاً در نیمه رمضان همزمان با ولادت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام نیز رسم دیرینه مردمان گیلان زمین بوده است.
▫️احیاء گرفتن( قرآن به سر کردن) در شب های ۱۹ و ۲۱و ۲۳ رمضان همراه با عزاداری شهادت مظلومانه امیر مومنان حضرت علی علیه السلام در اکثر مساجد شهر و روستا برگزار و مردم با رفتن به مساجد و سرو افطار دست جمعی به خواندن نماز قضا و قرائت دعای جوشن کبیر قرآن به سر گرفته و تا سحر به نیایش می‌پردازند .
▫️ازسالهای ۸۶ تا۹۸مراسم شب های قدر حرم مطهر آقا سید جلال‌الدین اشرف آستانه اشرفیه جزو بی نظیرترین مراسم معنوی استان محسوب شده که بصورت زنده نیز از شبکه استانی پخش می‌شده است.
(توضیح بیشتر آن بماند برای لیالی قدر)
▫️دعوت از روحانیون برای حضور در مساجد محله جهت اقامه نماز های یومیه و سخنرانی در باره فضیلت ماه رمضان نیز متداول بوده که اهالی از قبل برای روحانی خانه ای اجاره کرده و غذای او را نیز هیئت امنای مسجد تهیه می‌کردند
در سالهای اخیر بعضی از روستاها دارای خانه عالم شده اند که محل اسکان روحانیون اعزامی (طرح هجرت)است.
🔹مهدیه زنان آستانه اشرفیه
یکی از مکان های تجمع بانوان آستانه ای برای ختم قرآن و دعا در ماه مبارک رمضان و ایام سوگواری محرم و صفر «مهدیه زنان» واقع در کوچه شهید خوشبین پشت منزل مرحوم شیخ محمدرضا المعی است که دو قطعه زمین و محوطه آن درسوم خرداد۱۳۵۰ توسط ابوی مرحوم اینجانب «حاج عبدالوهاب داداشی نیاکی» خریداری و با نظارت عالم مجاهدحضرت آیت الله دکتر ضیایی برای «مهدیه زنان آستانه اشرفیه »به جهت تعلیم و تعلم مسائل شرعیه و عزاداری ائمه اطهار و ذکر فضائل و مناقب اهل بیت و مجالس دعاهای مأثوره وقف کرده است که تولیت موقوفه را نیز به متولی مدرسه جلالیه و مسجد جامع یعنی اعلم علمای مراجع تقلید وقت برگذار کرده است و الان سالیان سال با تلاش سرکار خانم مینا ربیعی به فعالیت مذهبی مشغول می‌باشد
🔸عید فطر
▫️گیلانی ها رسم دارند از اذان مغرب آخرین شب ماه رمضان به خانه کسی نروند، اگر هم به دلایلی میهمان خانه ای یاشند قبل از اقامه اذان از خانه مورد نظر خارج می شوند تا اذان مغرب اقامه گفته شود، زیرا معتقدند اگر این کار رو نکنند صاحبخانه عهده دار پرداخت زکات فطریه آنها خواهد شد..
▫️بعد از خواندن نماز عید فطر هم رسم است به دیدار بزرگان فامیل رفته و عید را به آنان تبریک بگویند و اولین ناهار بعد رمضان را دورهمی سرو کنند..
▫️یاد حضرات آیات دکتر ضیایی نیا و امنییان هم بخیر صبحانه را در منزل صاحب الزمانی ( منزل امام جمعه) صرف و دست جمعی بهمراه ایشان با قرائت دعای مخصوص عید به مسجد جامع عزیمت و نماز عید فطر را باشکوه هرچه تمام‌تر برگزار می‌کردیم .
🔸ورزش در ماه مبارک رمضان
جوانان گیلانی بدلیل روزه گرفتن در روز ورزش را به شب موکول وبه برگزاری فوتبال گل کوچک ( داخل سالن) اقدام و سالهای اخیر نیز «جام رمضان » رواج بیشتری داشت هرچند در قدیم برگزاری مسابقات کشتی گیله مردی مرسوم بودو معمولاً تا سحر در بعضی از شهرها و روستاهای گیلان به تماشای کشتی گیله مردان گیلانی و مازندرانی می‌نشستیم.

منبع عکس گیلان ما