کشف بقایای تونلی اعجاب انگیز در روستای گلسرک رشت

250
میراث فرهنگی گیلان امروز از کشف تونلی باستانی در شهر رشت خبر داد.
به گزارش شلتوک به نقل از خبر گزاری صدا و سیما مرکز گیلان ؛ معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گیلان امروز گفت : با بررسی بقایایی در محدوده‌ی کوه‌های اطراف امامزاده هاشم و روستای گلسرک رشت، تونلی زیرزمینی در این منطقه کشف شده است.
ولی جهانی افزود : این تونل زیر زمینی به طول تقریبی ۷۰۰ متر شامل برج ها، پله‌های زیرزمینی، زاغه‌های مهمات و اتاق سربازان به صورت شمالی – جنوبی ساخته شده است.
وی با اشاره به اینکه سنگ‌های مالوان، آجر‌های فشاری و سنگ‌های رودخانه‌ای از جمله مصالح به کار رفته برای ساخت این تونل است گفت: در فاصله‌ی ۱۰ الی ۲۰ متر برج‌های نگهبانی قرار گرفته و دسترسی به برج‌ها از طریق تونل و با کمک پله‌های زیر زمینی امکان پذیر است.
ولی جهانی خاطر نشان کرد: قرار گرفتن تونل در کنار کاروانسرای لات و بقایای قلعه تاریخی می‌تواند از جاذبه‌های گردشگری مهم در منطقه محسوب شود.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: این سازه زیرزمینی به ابعاد مختلف است و در برخی نقاط، اتاق‌ها مستطیل شکل با سقف نورگیر، به نظر می‌رسد اتاق سربازان یا انبار مهمات باشد که پس از ساخت تونل، روی سقف با خار و خاشاک پوشانده می‌شد تا امکان رویت آن را سخت و دشوار کند.
اطلاعات بیشتر از این سازه پس از بررسی‌های باستان شناسی ارایه می‌شود./شلتوک