زیتون پروده گیلان جهانی شد

83

زیتون‌پرورده گیلان به‌عنوان محبوب‌ترین و لذیذترین غذای گیاهی جهان به دنیا معرفی شد.
به گزارش پایگاه خبری شلتوک؛ به نقل ازخبرگزاری فارس از رشت، تارنمای جهانی tasteatlas – یکی از پایگاه‌های معرفی و رتبه‌بندی غذا در جهان اخیراً در گزارشی که فهرستی از ۱۰۰ غذای وگان (گیاهی)محبوب در جهان را منتشر کرده که نام زیتون‌پرورده ایرانیان نیز در آن به چشم می‌خورد.

بر اساس اعلام این سایت رتبه‌بندی این غذاها بر اساس رتبه‌بندی مخاطبان است که با یک سری مکانیسم‌ها کاربران واقعی را تشخیص می‌دهد و رتبه‌بندی‌های ربات یا افراد محلی را نادیده می‌گیرد و به رتبه‌بندی کاربرانی که سیستم آن‌ها را می‌شناسد، ارزش بیشتری می‌دهد.
این سایت در معرفی زیتون‌پرورده گیلانی‌ها به جهان نوشته «این غذای ساده (زیتون‌پرورده) که از منطقه استان گیلان است، از ترکیبی خوش‌طعم از زیتون بدون هسته و انار ملس تولید شده است. مواد اضافی در زیتون‌پرورده شامل گردوی آسیاب شده، سیر و گیاهان تازه مانند گشنیز یا نعناع و همچنین دانه‌های انار و مقادیر زیادی روغن‌زیتون است.»

زیتون‌پرورده معمولاً به‌صورت سرد سرو می‌شود و به‌طور سنتی به‌عنوان پیش‌غذا یا میان وعده‌ای که همراه با نان لواش است با خوردن آن لذت می‌برند.
tasteatlas اعلام کرده است که هدفش ترویج غذاهای محلی عالی، القای غرور در غذاهای سنتی و برانگیختن کنجکاوی در مورد غذاهایی است که تاکنون امتحان نشده‌اند.

قرار گرفتن زیتون‌پرورده در لیست محبوب‌ترین غذاهای گیاهی جهان فرصتی برای کشور و استان گیلان در فعال کردن توریسم غذا در منطقه و جهان است.
– در کل جهان از حوزه دریای مدیترانه، شمال آفریقا، جنوب شرقی آسیا، شمال تا جنوب چین، اسکاتلند و شرق استرالیا درخت زیتون این نماد صلح و دوستی وجود دارد و می‌توان گفت کل دنیا با این میوه آشنایی دارند.
علیرغم اینکه اکنون نام ایران جز ۱۵ کشور اصلی تولیدکننده زیتون در جهان نیست اما منابع علمی نشان می‌دهند کشت زیتون در ایران پیشینه‌ای دیرینه دارد و بعضاً کشت اولین نهال زیتون را به ۸۰۰ تا ۲ هزار سال پیش در رودبار استان گیلان تخمین زده و نسبت می‌دهند.
از زیتون فراورده‌ها و تولیدات زیادی مستحصل می‌شود اما یکی از لذیذترین فرآورده‌های آن که ابتدا در مردم رودبار و سپس در گیلان و ایران رواج یافته، زیتون‌پرورده است. این فراورده لذیذ گیلانیان که کمتر ایرانی آن را تاکنون نچشیده، امروزه در بین تمام غذاهای گیاهی ایران، در زمره لذیذترین غذاهای گیاهی جهان قرار گرفته است./انتهای پیام