برنامه های استانداری برای ایمنی طرحهای ساحلی

70

مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان گفت: امسال ۲۷ طرح سالم سازی دریا در سواحل استان فعال بوده که با همکاری شهرداری ها و مشارکت بخش خصوصی در هشت شهرستان آماده میزبانی از مسافران است.

محمدمهدی نیازمند امروز در جمع خبرنگاران، استان گیلان را دارای بیش از ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی عنوان و اظهار کرد: گیلان ۱۰ شهر ساحلی دارد و همه ساله به ویژه در ایام تعطیلات تابستان میزبان گردشگران و مسافران در سواحل استان هستیم.

وی فرمانداران را متولی ستادهای ساماندهی سواحل در شهرستان ها دانست و افزود: جلسات ستاد ساماندهی سواحل استان گیلان از دی ماه سال گذشته آغاز شده و اقدام به بررسی و آسیب شناسی روند طرح های سالم سازی دریا به دنبال آزادسازی سواحل کردیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان با بیان اینکه در سواحل استان علاوه بر کاهش غریق به دنبال برنامه های فرهنگی هستیم، گفت: با تمام توان برای کاهش و صفر شدن آمار غریق تلاش می کنیم تا خانواده ها داغدار نشوند.

نیازمند از تشکیل کمیته پیشگیری از تلفات انسانی ذیل ستاد ساماندهی سواحل استان خبر داد و اضافه کرد: جمعیت هلال احمر گیلان مسئولیت این کمیته را بر عهده دارد، زیرا شاهد حضور نیروهای فعال و داوطلب امداد و نجات و اشرافیت آنها نسبت به موقعیت استان و همچنین سازماندهی مناسب امکانات و تجهیزات هستیم.

وی با بیان اینکه طرح های سالم سازی دریا از نیمه خردادماه آغاز شده و شاهد مجاهدت نیروهای امدادگر و منجیان غریق هستیم، گفت: امسال ۲۷ طرح سالم سازی دریا در سواحل استان فعال بوده که با همکاری شهرداری ها و مشارکت بخش خصوصی در هشت شهرستان آماده میزبانی از مسافران است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان با اشاره به آزادسازی سواحل و لزوم توجه به نقاط خطرآفرین و شناممنوع، عنوان کرد: با کمک کمیته های ۹گانه ستاد ساماندهی سواحل استان تمهیدات لازم جهت مدیریت نقاط خطرآفرین صورت گرفته است.

وی از شناسایی ۳۰۰ نقطه خطرآفرین در سواحل استان توسط هلال احمر و هیئت های نجات غریق شهرستان خبر داد و گفت: در طرح های سالم سازی دریا شناگاه و سرویس بهداشتی و تفرجگاه و… تعریف شده است.

نیازمند، با بیان اینکه ناجیان غریق و مراقبین ساحل و همیاران پلیس در طرح های سالم سازی حضور دارند، عنوان کرد: ساعت فعالیت ناجیان غریق هشت صبح الی هشت شب است و لذا عمده غریق ها در زمانی رخ داده که ناجیان حضور نداشتند.

وی از گردشگران خواست در مناطق ممنوعه به شنا نپردازند و اضافه کرد: اطلاع رسانی به خانواده ها درباره لزوم پرهیز از شنا کردن در مناطق فاقد طرح سالم سازی در دستور کار ستاد است.

دبیر ستاد ساماندهی سواحل گیلان با بیان اینکه از دهه اول خردادماه تاکنون ۱۰۲ غریق در مناطق خطرآفرین نجات پیدا کردند، گفت: متاسفانه دو مورد غریق داشتیم که یک نفر بومی و نفر دیگر غیر بومی بود.

نیازمند با اشاره به حضور گروه های مردمی در برنامه های فرهنگی ساحل، خاطرنشان کرد: به دلیل تقارن ایام تابستان با محرم و صفر، ویژه برنامه های فرهنگی و مذهبی در نوار ساحلی برگزار خواهد شد؛ همچنین شاهد برپایی میزهای مشاوره و فعالیت گروه های جهادی و مبلغین خواهیم بود.

وی برخورد با ناهنجاری را در دستور کار دانست و تاکید کرد: در کنار فضای ایجابی، در حوزه های سلبی نیز برنامه داریم تا سواحل ما از محیطی امن و فرهنگی و زیست محیطی برخوردار باشد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان یکی از خدمات خوب دولت در سال جاری را پرداخت به موقع حقوق ناجیان غریق دانست و یادآور شد: فعالیت طرح های سالم سازی تا هفتم مهرماه سال جاری ادامه دارد.