سند بزرگ‌ترین تالاب شهری ایران به نام منابع طبیعی صادرشد

74

سازمان ثبت‌ اسناد و املاک گیلان، مالکیت تالاب عینک رشت را به نام منابع طبیعی ثبت کرد تا با پایان مناقشات اداری، فرایند بهره‌برداری از آن در رشت آغاز شود.
به گزارش پایگاه خبری شلتوک؛ به نقل از فارس، تالاب عینک، بزرگ‌ترین تالاب شهری ایران بوده که به دلیل شباهت آن با عینک در نمای هوایی به این نام خوانده می‌شود.
مالکیت تالاب عینک رشت در حالی که پس از سال‌های متمادی محل اختلاف‌نظر توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بود، به نام منابع طبیعی و آبخیزداری به ثبت رسید.
به گفته نادر ناصری آذری مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک استان گیلان، به‌محض وصول مستنداتی مبنی بر ملی بودن تالاب عینک رشت به نام سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، سند مالکیت این تالاب صادر و تسلیم خزانه شد.
اما مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک گیلان در حالی از انتقال مالکیت تالاب عینک به نام منابع طبیعی و آبخیزداری خبر داده که تقریباً یک سال پیش امتیاز انتفاع از تالاب عینک با توافقات صورت گرفته بین دستگاهی و رأی دادگستری کل گیلان، از شرکت سهامی آب منطقه‌ای به شهرداری رشت انتقال‌یافته و پس از گذشت حدوداً یک ماه، نشست ویژه عقد قرارداد و تفاهم‌نامه واگذاری پهنه‌های تالاب عینک رشت از آب منطقه‌ای گیلان به شهرداری رشت برگزار شده بود.
مالکیت تالاب عینک به گفته یزدانی سرپرست وقت شهرداری رشت قرار بود در تعامل با شورای حفظ بیت‌المال و توافق با سازمان منابع طبیعی استان گیلان به شهرداری رشت انتقال یابد.
تالاب عینک بزرگ‌ترین تالاب شهری کشور بوده و یک موهبت برای رشتوندان به‌حساب می‌آمد اما تاکنون به دلیل اختلافات موجود و تنازع در مالکیت آن، علاوه بر تصرفات تدریجی و به مخاطره افتادن اکوسیستم طبیعی آن، شهروندان از نعمات مغفول آن محروم مانده‌اند.
تالابی با ظرفیت عینک رشت در صورت ساماندهی می‌تواند تفرجگاهی مفرح، اقتصادمحور و توسعه مدار در قطب گردشگری شمال ایران – رشت – شود و امید است با اتمام اختلافات در مالکیت، فرایند سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از آن با سرعت بیشتری آغاز شود.
گفتنی است، تالاب عینک ۱۲ کیلومتر طول محیطی دارد و مساحت آن ۴۳ هکتار است./پایان پیام