آستانه اشرفیه شهرملی مرواربافی می شود

76

با تشکیل کار گروه اجرایی ثبت ملی صنایع دستی فرآیند ثبت آستانه اشرفیه به عنوان شهر ملی مروار بافی آغاز شد
به گزارش پایگاه خبری شلتوک؛ در این نشست مصطفی خانعلی‌نژاد؛ معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی استان گیلان گفت: آستانه اشرفیه با ۵۷۱ هنرمند مروارباف قطب اصلی این صنایع دستس در کشور است و ظرفیت ویژه ای برای ثبت ملی دارد.
وی با اشاره به تأثیر ویژه ثبت ملی این اثر در رونق گردشگری و اشتغال این منطقه گفت: ثبت ملی مرواربافی فرایندی با ۲۵ پیش شرط است از جمله تعداد هنرمند، ایجاد شرکت تعاونی مرواربافان، فعالیت فروشگاههای عرضه مرواربافی، ایجاد وبسایت، تبلیغات رسانه ای، انجام تحقیقات دانشگاهی، تدوین استانداردهای حرفه ای، صادرات ، دیوارنگاری و نصب المان های شهری، نامگذاری میدان و خیابان به نام مرواربافی، ایجاد موزه، گالری، خانه خلااقیت، بازارچه صنایع دستی، ثبت میراث ناملموس و تولید فیلم و کلیپ که باید با همکاری و همیاری گروههای مختلف فراهم شود تا ناظرین کشوری برای بررسی به این شهر بیایند.
در این نشست وحید قربانی؛ رئیس شورای اسلامی شهر و معاون اداره فنی و حرفه ای آستانه اشرفیه گفت: از سال گذشته با همکاری هنرمندان مروارباف این شهر در سازمان فنی و حرفه ای استاندارد ملی مرواربافی به نام آستانه اشرفیه تدوین شد که اعتبار جهانی دارد.
وی افزود: شورا و شهرداری آمادگی خود را در دیواره نگاری به منظور فضاسازی شهری و نامگذاری یکی از میادین شهر به نام مرواربافی دارد و بزودی در شورای شهر مصوب خواهد شد.
علیرضا کارگر مسئول خانه مطبوعات و رسانه های آستانه اشرفیه هم در این نشست با اشاره به ارزش این صنایع دستی گفت: هنرمندان مروارباف آستانه اشرفیه در سال های اخیر با کاربردی تر کردن هنر مرواربافی توانستند این هنر را به داخل خانه ها ببرند وهمین ویژگی باعث پویایی و رونق این صنعت دستی شده است.
وی افزود: تاکنون چندین فیلم مستندبا موضوع مرواربافی در شبکه های مختلف ساخته شده و همچنان رسانه های این شهرستان آمادگی پرداختن به این صنایع دستی را دارند.
در ادامه این نشست که با حضور شهردار و جمعی از مسئولین محلی و هنرمندان مروارباف آستانه اشرفیه برگزارشد ابراهیم فروحی؛ معاون مالی و برنامه‌ریزی فرماندار گفت: کمیته اجرایی ثبت ملی مرواربافی با دبیری اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نظارت فرمانداری هر هفته تشکیل جلسه خواهد داد تا همه شروط لازم برای این ثبت را فراهم نماید./پایان پیام
عکس: رضا همتی