نمایندگان گیلان به هوش باشید: پروژه های بزرگ برق منطقه ای ، فقط در مرکز گیلان؟؟؟؟

27
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای گیلان گفت: ۱۰ پروژه بزرگ و حیاتی شرکت برق منطقه‌ای گیلان برای عبور موفق از تابستان جاری آماده بهره‌برداری است.محمود دشت بزرگ ، با اشاره به اینکه ۴ پروژه حیاتی در بخش پست آماده بهره‌برداری است، افزود: احداث پست ۲۳۰/۶۳/۲۰ کیلوولت غرب رشت، توسعه بخش فوق توزیع پست رشت شمالی، استقرار پست سیار ۶۳/۲۰ کیلوولت سنگر و استقرار پست سیار ۶۳/۲۰ کیلوولت خشکبیجار از جمله پروژه‌های بخش پست بود که عملیات اجرایی آن با تلاش جهادی و فعالیت‌های شبانه روزی کارکنان شرکت برق منطقه‌ای گیلان به پایان رسید.دشت بزرگ با بیان اینکه ۶ پروژه حیاتی نیز در بخش خط آماده بهره برداری است، افزود: “احداث فیبر نوری خطوط ۲۳۰ کیلوولت رشت شمالی – غرب رشت – سیادتی، احداث ورود و خروج خط ۲۳۰ کیلوولت رشت شمالی-پونل -سیادتی در غرب رشت، احداث ورود و خروج خط ۶۳ کیلوولت نفوت-طالقانی-سیادتی در غرب رشت، جایگزینی هادی پرظرفیت هوایی ۶۳ کیلوولت خط رشت شمالی-پوشش-مقدم، احداث خط ۶۳ کیلوولت ورودی پست سنگر و احداث خط ۶۳ کیلوولت ورودی پست خشکبیجار نیز از پروژه‌های آماده بهره‌برداری بخش خط شرکت برق منطقه‌ای گیلان است.”و اما مسئله ای که مدیر عامل برق منطقه ای گیلان به آن توجه نکرده  این است که آیا گیلان فقط رشت است؟ آیا  فقط در مرکز گیلان قطعی برق داریم؟ متاسفانه هر ساله چه در زمستان و انقباض سیمها و بارش برف و طوفان و چه در تابستان و فشار مضاعف به شبکه های فرسوده قطعی های گسترده و آزار دهنده سبب نارضایتی مردم گیلان می شود و بخصوص شرق گیلان که سالهاست از بهسازی مناسبی در شبکه برق رسانی برخوردار نبوده است.
شبکه برق گیلان با بیش از ۳۰ هزار کیلومتر فشار متوسط و ضعیف اشکالات عمده ای دارد مانند:  سیم های پیچ در پیچ و بی نظم ، استفاده از مارکهای نامرغوب سیم و کابل ، عدم محکم کاری تیرهای برق، عدم رعایت استانداردهای کابلها برای جلوگیری از اثر انقباض و انبساط ، عدم زیر زمینی کردن کابل کشی ها ، صدور مجوز مجتمع های بزرگ اداری ، تجاری و مسکونی  بدون ایجاد زیرساختهای مناسب ، ترانسهای فرسوده و…البته چند سال اخیر با استفاده از کابلهای خود نگهدار گام های خوبی در جهت بهسازی شبکه برق گیلان انجام گرفته است، استفاده از کابل خودنگهدار سبب کاهش اتلاف انرژی می شوند و قیمت آن ها نیز بسیار مقرون به صرفه تر از کابل های مسی است؛ به همین دلیل خطر به سرقت رفتن آن ها نیز کاهش پیدا می کند. کابل خودنگهدار در برابر پارگی و خوردگی مقاوم است و سطح ایمنی بالایی دارد؛ به همین دلیل می توان در شبکه های انتقال و توزیع برق از آن استفاده کرد و هزینه های مربوط به نگهداری، نصب و تعویض این کابل ها کمتر از کابل مسی است.
همه ساله ۱۵خرداد تا ۱۵ شهریور زمان اوج مصرف برق اعلام می شود و متولیان برق استان  برنامه های مدیریت مصرف را شامل خوب مصرف کردن و اجتناب از اسراف و نیز جلوگیری از سرقت سیم های برق اعلام می کنند و باز هم مردم را بازیگر اصلی خاموشی ها معرفی می کنند ، اگرچه صرفه جویی در مصرف برق بسیار ضروری است ، اما اجرای طرحهای بهسازی زیر ساختها و درست اجرا کردن طرح تاب آوری مواردی است که در کاهش خاموشی ها بسیار موثر تر است.
طرح تاب آوری، تعمیرات پیشگیرانه‌ای است که طی سالیان متوالی در کل استان بمنظور کاهش تعداد خاموشی ها اجرا شده است؛ زیرا در طول سال علاوه بر قطعی برق بر اثر عیب و تخریب تاسیسات برق در شرایط جوی، برخورد شاخه درخت یا سایر اجسام خارجی در شبکه برقرسانی، ناپایداری رخ می دهد و این امر باعث تحمیل خاموشی های متعدد با مدت زمان نسبتا طولانی به مشترکین می شود که پایش و حذف اینگونه موارد برای کاهش تعداد خاموشی ها در دستورکار شرکت توزیع برق گیلان است که البته اگر جدی گرفته شود می تواند کمک زیادی به کاهش خاوشی ها بکند.
حال با توجه به اجرای پروژه های عظیم در گیلان در سال جاری باید دید عدالت توزیع امکانات در شهرستانها چگونه قرار است اجرا شود. اگرچه خدمات رسانی  به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک برق گیلان و بهسازی شبکه فرسوده برق گیلان که به دلیل شرایط آب و هوایی بیشتر از سایر نقاط کشور دچار فرسایش می شود، نیازمند اقداماتی کشوری است که نمایندگان گیلان بایستی به آن اهتمام ویژه ای داشته باشند، اما آیا هزینه های روز افزون خرید انشعاب ، کنتور و برق مصرفی فقط از مردم رشت دریافت می شود؟ اگر قرار است امکانات تنها در مرکز گیلان تمرکز یابد ، پس شعارهای جلوگیری از مهاجرت به مراکز استانها و حفظ بافت روستاها چگونه قرار است محقق شود؟
از آن گذشته مردم در قبال هزینه های سرسام آوری که برای دریافت کنتور و مصرف برق پرداخت می کنند ، انتظار دریافت خدمات بهتری را دارند. اهتمامی که ادارات برق در زمینه دریافت پول از مردم دارند اگر در زمینه خدمات رسانی نیز به کار گرفته می شد بخش زیادی از راه هموار می شد. کاش شماره تلفنی که هزینه برق و اخطارهای قطع را ارسال می کرد دوطرفه بود و مردم هم می توانستند اشکالات شبکه برق ، قطعی ها و ضعف ولتاژ را گزارش می دادندو در صورت عدم رسیدگی هزینه دریافت می کردند….