رییس جمهور در جمع خبرنگاران گیلان گفت :گیلان مرکز ارتباطات با روسیه خواهد شد

209

آیت الله رییسی ، رییس جمهور ایران در پایان سفر استانی به گیلان در نشست خبری حضور یافت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش شلتوک ،  سیدابراهیم رئیسی در نشست خبری با اصحاب رسانه، با عذر خواهی از مردم گیلان به دلیل عدم برگزاری اجتماع عمومی بخاطر وضعیت کرونا گفت : توفیقی بود که با همکارانم امروز در گیلان حضور یابیم و دیدارهایی با نماینده اقشار مختلف مردم، مسئولین و مدیران ادارات داشته باشیم،  که مردم  و نمایندگانشان به بیان مشکلات شان پرداختند.

رییس جمهور به استراتژیک بودن استان گیلان جهت ارتباط با روسیه اشاره کرد و افزود :  استان گیلان مرکز ارتباطی ما هم با اتحادیه اوراسیا و هم با منطقه است که می تواند مرکزیت ارتباطات و تبادلات تجاری و گردشگری ما با روسیه باشد،البته با زیرساخت هایی که در اینجا شروع شده و در نیمه راه است و کار در نیمه راه مانده و باید تکمیل شود و اولویت اشتغال با نیروهای بومی هر منطقه است. در استان گیلان اقتصاد دریا، گردشگری، کشاورزی میتواند رونق اشتغال را در پی داشته باشد و جزو مستندات سفر پیگیری و اجرایی می شود.

وی افزود: امروز شرایطی قرار داریم که هم وضعیت ابتلا و هم فوتی ها کاهش یافته، گیلان از جهت همکاری در سطح کشور برای صیانت بخشی از جان مردم و تزریق واکسن رتبه خوبی دارد، امیدواریم نسبت ابتلا و فوتی ها به صفر برسد.

رئیسی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر آزادسازی سواحل دریای خزر، گفت: دستگاه های اداری باید بیش از دیگران خود را موظف به رعایت قوانین بدانند برای ایجاد و احداث بنا باید مقید به قانون باشند، وقتی آنها مجری قانون باشند مردم هم رعایت می کنند؛ تاکید دارم که ساحل یک حریمی دارد و طبیعتا در جهت احداث بنا باید رعایت شود و جاهایی که رعایت نکردند باید رعایت کنند لذا اگر دستگاهی مانع استفاده و آزادسازی سواحل برای مردم شوند باید قانون را رعایت کنند و اجرای این موضوع در شورای اداری هم مطرح شد و صرفا برای گیلان نیست وشامل مازندران هم می شود و ساحل برای همه هست.

در ادامه رئیسی در خصوص مسئله پسماند که در استانهای شمالی تبدیل به بحران شده گفت: مسئله دیگه پسماندهاست که بسیار مردم این خطه را اذیت کرده و موجب امراض شده، شرایط اصلا مساعد نیست، مدیریت پسماند بسیار ضروری است که در کشور باید رصد و پیگیری شود و در اولویت اختصاص بودجه و پیگیری قرار دارد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ جنگل ها و سواحل این منابع را گنجینه های ملی عنوان کرد و افزود : دو رودخانه در رشت است که به درستی از ظرفیت آنها استفاده نمی شود و بجای اینکه دلنشین باشد برای مردم آزردگی ایجاد کرده لذا در این سفر تاکید کردیم تا این دو رودخانه و تالاب سریع احیا شود.وی در ادامه تاکید کرد کارگروهی تخصصی جهت پیگیری احیای این رودخانه ها تشکیل شود و با جدیت پیگیر این موضوع باشند./شلتوک